El pantà d'Utxesa

Mostra un mapa més gran

fotos Conrad

Participants: 42
Activitat addicional: Visites: Monestir d'Avinganya (Seròs), Espai Natural de la Riba del Segre i santuari de Carrassumada (Torres de Segre).
Xerrada sobre els temporers a càrrec d'Albert Filella, responsable de l'alberg.
Vídeo de l'Espai Natural del Pantà d'Utxesa

Aquesta vegada som ja 38 els qui ens trobem el dissabte al matí (una mica plujós) per visitar el monestir d'Avinganya (Seròs). Després de les corresponents abraçades de retrobament a la porta del monestir, hi entrem i ens rep una noia que ens fa una curta introducció abans de passar-nos un audiovisual que ens obliga a anar mirant a diferents punts del recinte.

Seguidament ens dividim en dos grups per pujar a la torre, sortir al claustre i baixar, per una escala molt dreta, a una cripta, on veiem un altre audiovisual. Entre tot plegat passem gairebé una hora i mitja força entretinguts.

Quan sortim, el dia s'ha arreglat força i ha sortit el sol. Podem veure el cim més alt de la zona, "El Montmaneu", que ha sigut protagonista d'un dels audiovisuals que hem vist.

Els organitzadors ens expliquen com anar al restaurant de Seròs, on ens esperen a dinar. Ningú es perd pel camí i, quan hi entrem, ja tenen preparades dues grans taules. Sense fer-nos esperar, ens serveixen el menú ja pactat (amanida, paella i postres per triar).

Havent dinat marxem amb els cotxes cap a l'Espai Natural de la Riba del Segre, a Torres de Segre.
Fem una molt agradable caminada pel passeig de les cigonyes, seguint la riba del Segre.
A més de l'espectacle de la gran quantitat d'aquestes aus i dels seus grans nius, podem gaudir d'un entorn molt verd i d'un cel on el blau i les nuvolades es van cedint espai mútuament de forma canviant.

A les cinc de la tarda, seguint el cotxe dels organitzadors, arribem a l'alberg, on ens instal·lem en mòduls de vuit persones, però com que ens n'obren molts, només en som quatre o cinc i podem dormir quasi tots a la part de sota de les lliteres. Són com petits apartaments amb dues habitacions de dues lliteres, un espai de cuina- menjador i una zona de lavabos i dutxes.
Està prevista anar, en cotxe, al santuari de Carrassumada, però com que ens diuen que només hi ha dos quilòmetres, uns quants ens animem a anar-hi caminant i a l'arribar-hi tenim una gran rebuda per part de la resta de xino-xanencs.
Visitem l'església on unes noies ens fan una petita explicació del que representa aquest santuari pels pobles de l'entorn.

Asseguts als bancs, cantem algunes cançons abans de sortir a veure un memorial dedicat als morts de la guerra civil, que hi ha al darrere. A l'hora de baixar, ho fem tots en cotxe, ja que comença a ploure una mica.

El sopar el tenim encarregat a les vuit en un restaurant del poble i, com que ja no plou, la majoria hi anem caminant. Ens encabeixen a tots en un espai no gaire gran i ens serveixen un sopar que tot i que és molt bo, no ens el podem pas acabar: un gran plat de verdures diverses, amanida, pernil, formatge, diversitat de truites i postres. El cambrer, molt amable, reparteix paper de plata perquè ens puguem emportar el que no ens mengem.

Tornem tot xino-xano cap a l'alberg i ens reunim a una gran sala, on el responsable, Albert Filella, ens fa una bona explicació de com s'organitza el tema dels temporers i de com és la seva vida els mesos que viuen aquí. També ens parla d'altres utilitats de les instal·lacions. Seguidament veiem un vídeo sobre l'Espai Natural del Pantà d'Utxesa, lloc on anirem demà, i marxem a dormir.

Excursió: Recorregut circular pel Pantà d'Utxesa

fotos Enric

Abans de les vuit del matí ja comença a haver-hi moviment. Avui no sembla que hagi de ploure, però venta fort i fa força fred. Per l'esmorzar cadascú s'ha d'espavilar i com que, si volem, al bar de la cantonada ens prepararan un cafè en llet o un entrepà, tard o d'hora, tots hi anem fent cap. Els clients habituals estan força sorpresos de la quantitat de gent que els ocupen totes les taules del local.

Tal com està previst, a les deu en punt estem tots preparats per agafar els cotxes i sortir cap al Pantà d'Utxesa. En teoria hem de seguir el cotxe del Joan Pau, que sap el camí, però ens fem un gran embolic i la llarga fila de cotxes hem d'anar fent la volta, d'un en un, i retrocedint per, al cap de poc, tornar a girar i reprendre la mateixa direcció que ja portàvem. Sort que no hi ha gaire trànsit, però es torna a posar en evidència que això d'anar tots en filera no és el sistema més pràctic per moure'ns tants cotxes.

Aviat aparquem al punt on iniciarem el recorregut. Primer hem de traspassar el canal de Seròs per un gran pont de ferro i després seguim per un camí planer al voltant del pantà.

Cadascú camina al seu ritme i alguns porten prismàtics per poder veure, en detall, aus, ànecs o el que s'escaigui. Al cap de poca estona la Rosa Ma. va buscar el cotxe i així fa possible que els qui no poden caminar massa, ho puguin fer cadascú a la seva mida. Fa sol, però el vent no ha afluixat i anem força abrigats.
Quan arribem al Mirador del Molí fem una parada i aprofitem per menjar una mica de fruita o uns quants ganyips.

Més endavant ens enfilem a un altre mirador des d'on hi ha una panoràmica molt bonica de tota la zona i seguim fins que tornem al punt d'inici.
A mesura que hi anem arribant ens instal·lem per dinar en unes taules i bancs de l'àrea de descans. També podem entrar al centre d'informació per anar al lavabo i veure una exposició de fotografies .

Havent dinat tenim galetes per celebrar que el Jesús Ma. i la Rosa Ma. han de ser avis i encara fem una estona de tertúlia abans de marxar cap a casa.